Deukjes en krassen verdwijnen als sneeuw voor de zon bij garage Van Vegten in Gouda.


Door Frans Kleisterlee.

en     Jan Veltkamp.

 


 

Op zaterdag 17 september was het dan zover om je MX-5  te verlossen van de bekende parkeerdeukjes. Alleen waren er geen MX-5 jes met deukjes en sneeuwde het niet.  Erg! nee hoor geen enkel probleem en alleen maar fijn. 

 

De MX-5 Vrienden Club waren te gast bij de door ons bekende Mazda garage Van Vegten in Gouda,  want hier is in het verleden regelmatig een MX-5 evenement gehouden. Ook nu waren de MX-5 Vrienden Club van harte welkom en was de service en de hulpvaardigheid van de monteurs weer top. Een leuke bijkomstigheid is dat je ook met een ander merk terecht kan bij Van Vegten. Dus nog meer service. Zoals gewoonlijk stond de koffie met een lekkere stroopwafel al klaar.

  

Wil je eens kennismaken met de MX-5 Vrienden Club dan kan dat regelmatig.

Ook niet leden van de MX-5 Vrienden Club waren nu van harte welkom om kennis te maken met onze MX-5 hobby en vragen te stellen. Ja en die waren er.  Hoe een clubdag wordt ervaren door niet leden, kunnen jullie verder lezen in dit artikel. Ook wat niet goed is verlopen, want ook dat kan gebeuren.

 

Voor wat betreft de deukjes in de bolides van de MX-5 Vrienden Club was het gelukkig een mooi gegeven dat binnen onze Vrienden Club er geen deukjes waren. De MX-jes bleven dus mooi thuis. De organisator (Chris) was met zijn Saab gekomen en zijn MX-je had een vrije dag. Net als Chris hadden andere leden hun tweede auto meegebracht.

 

Na dat wij garage van Vegten hadden bedankt voor hun gastvrijheid zijn wij zonder de meegebrachte deukjes huiswaarts gegaan. Een paar deelnemers  hebben besloten om hun wagens bij van Vegten in onderhoud te brengen, omdat Van Vegten als prettig is ervaren. 

 

 

 

 


Jan en Nel zijn voeg in de garage en zoeken een plaatsje voor onze clubvlag.
Jan en Nel zijn voeg in de garage en zoeken een plaatsje voor onze clubvlag.

 

Er werd er een poetsdemonstratie gegeven op een Mazda CX-5.

Deze wagen werd voorzien van een panserlaag. Het is alsof er een glasplaat over de wagen komt en de kleur betoverd. Uiteraard zoals de naam al doet vermoeden beschermd het ook de lak. Dus een paar jaar niet meer poetsen. 

 

Zorgvuldig wordt de beschermde laag op de CX-5 aangebracht.
Zorgvuldig wordt de beschermde laag op de CX-5 aangebracht.


Restyle en Spotrepair dag met de Mazda MX-5 Vrienden Club.

 

Op zaterdag 17 september was het dan zover dat de in het vooruitzicht gestelde Restyle en Spotrepair dag werkelijkheid werd. 

 

Plaats van samenkomst was de garage van Van Vegten in Gouda. Daar werden we omstreeks 8.30 uur allerhartelijkst door Chris Govers van de Mazda MX-5 Vrienden Club ontvangen. Ook door de garagehouder werden we hartelijk verwelkomd. De koffie met wat lekkers stond klaar en daar maakten we dankbaar gebruik van. 

 

Wat mij als buitenstaander van de club opviel was dat er geen enkele Mazda voor uitdeuken of spuiten werd aangeboden. Voor mij was het duidelijk de Mazda en zeker de MX-5 moet wel een heel degelijke auto zijn. Daar valt voor de spuiter en uitdeuker kennelijk geen geld aan te verdienen.

 

Wat ik wel zag binnenrijden waren een Volvo, BMW, Peugeot, VW en een Saab. Je zou denken in een Volvo is toch geen deuk te krijgen, maar dat bleek toch wel mogelijk te zijn. Hoe het kon gebeuren wist de eigenaar niet. Een stuk of zes telde ik er.

 

De BMW telde slechts één deuk maar dat kostte toch wel ruim 25 minuten om die weer ongedaan te maken.

 

De Peugeot had er ook aardig wat en moest om het weer een beetje fatsoenlijk te krijgen na het uitdeuken wat gepolijst en gepoetst worden. Bij de VW was het ook goed mis en moest heel wat werk worden verricht om de deuk uit de motorkap en de wielkap weg te krijgen.

 

Het plaatwerk van de Saab bleek opgewassen te zijn tegen allerlei inslag van hagel of butsen door mens of materiaal; geen deukje te bekennen. Maar er was voor deze auto wel een flink stukje spuitwerk noodzakelijk. Zoals uit het bovenstaande valt af te leiden had de uitdeuker zijn handen vol om het vele werk op tijd te klaren.

 

Met grote precisie bekeek hij de deuk(jes) van boven naar onder en van links naar rechts. Met grote belangstelling volgden de eigenaren zijn werk. Behendig hanteerde hij zijn uitdeuk-pook, de föhn, de zuignappen, de hamer en de vele andere voorwerpen om de oneffenheden weg te krijgen. Hier was een echte vakman aan het werk. Alle eigenaren gingen weer huiswaarts met een auto die er weer als nieuw uitzag. Wat mij betreft Chapeau!

 

Naar mate de tijd vorderde, werd duidelijk dat de spuiter niet meer zou komen. Kennelijk was er sprake van een communicatiestoring. Chris vond het uiteraard jammer, maar hem valt niets te verwijten.  Zoals ik Chris ken heeft hij altijd zijn zaakjes voor elkaar. Wellicht horen we nog een keer waar de kink in de communicatiekabel zat.

 

Het is een dag geworden waarin allerlei gesprekjes ontstonden over de verschillende automodellen die er stonden. De voor en tegens van de diverse merken. Over hoe je het beste onderhoud kan plegen en met welke hulpmiddelen. Al met al verstreek de tijd en reed de laatste auto om ca. 14.30 uur weer huiswaarts. De enige auto waaraan op deze dag niet is gewerkt is de auto van Chris.

 

Mijn dank aan de organisatie en de garage van Vegten voor het beschikbaar stellen van de ruimte.

 

 

Spotrepair geslaagd

 

 

Ik had lang uitgekeken naar de dag waarop je kon deelnemen aan de door de Mazda MX-5 Vrienden Club georganiseerde spotrepair-dag. 

 

Van te voren door Chris gebeld dat ik om ca. 12.30 uur bij garage Van Vegten in Gouda werd verwacht. Daar aangekomen kennis gemaakt met Gerard de man die de schade aan mijn wagen zou herstellen. Op dat moment was hij druk bezig met de rode Peugeot van Jan en vroeg mij of ik nog een ogenblik geduld had. Op mijn vraag hoelang dan zei hij, heb je haast? Nee, zei ik. 

 

Na ruim een uur legde Gerard de laatste hand aan de Peugeot van Jan. Hij had wat meer tijd nodig gehad en wat ie gedaan heeft weet ik niet maar de Peugeot zag er weer uit als nieuw.

 

Toen begon hij aan mijn auto te werken. Al pratend ging hij aan de slag. Al rap bleek mij dat hier een vakman aan de gang was. Schuren, plamuren, drogen en dan weer schuren tot de schade is verdwenen. Dat alles nam best veel tijd in beslag. Op secure wijze hanteerde Gerard het plamuurmes en het schuurapparaat. Met een zekere passie verrichtte hij het werk. Vervolgens moet er rondom de schadeplek worden afgeplakt zodat het spuitwerk kan worden verricht. Ter plekke mengt hij de verf (zo’n zeven kleuren) tot de kleur van de auto. Dan moet het achterwiel worden beschermd tegen het spuitwerk.

 

En vakman Gerard gaat met de spuit aan de slag. In uiterste concentratie en op een perfecte wijze gaat hij over de schadeplek heen. Glanzend ziet die plek er nu uit; je kunt je er in spiegelen.

 

Ik dacht nu is die klaar maar nee, het spuitwerk moet eerst goed drogen. Dat doet hij met een tweetal lampen van ruim 1000 watt. Nu dan klaar? Nee hoor, weer schuren maar nu met een zeer, zeer fijn schuurpapier. Je denkt dat wordt ´m niet.

 

Maar dan komt de polijstmachine te voorschijn. Een wonder apparaat. Even polijsten zei Gerard en je zult zien wat er dan gebeurt. Werkelijk, van de schadeplek was niets meer te zien en de lak zag er weer uit zoals ik hem bij de aankoop zag. Chapeau! Gerard. Het is weer als nieuw. Bedankt.

 

Frans Kleisterlee  

Zaterdagochtend 7.00 uur mijn bed uitgegaan.

 

Ik zou ’s ochtends om halfnegen in Gouda bij van Vegten autobedrijf aanwezig zijn om met de Mazda MX-5 Vrienden Club een restylen en spotrepairdag te ondergaan.

 

Wij hebben zelf geen Mazda MX-5 maar een Peugeot 307CC. Dit was volgens Chris Govers die tevens mijn buurman is absoluut geen probleem. Aangezien de wagen, die van mijn vrouw is een aantal kleine deukjes heeft (nu had) erg fijn dat wij ook naar dit evenement konden komen.

 

Ik was echter erg vroeg aanwezig maar gelukkig was het personeel van de garage al druk bezig om alles klaar te zetten. Op de vraag van hun waarom ik zo vroeg was, volgens hun begon het pas om 10 uur (schrik) “dan maar een koffietent opzoeken”. Dit was gelukkig niet nodig de koffie en Goudse stroopwafels werden al neergezet.

 

Even later kwam Chris ook aangereden. Volgens hem zou het evenement gewoon om halfnegen van start gaan. Snel hierna kwamen nog een paar leden van de club aangereden. Nu het wachten nog op de mensen van het restylen en spotrepair die het werk moesten gaan uitvoeren.

 

Welnu, die kwam om 10 uur. Waarschijnlijk een Babylonische spraakverwarring geweest. Het maakt niet uit, we hebben gezellig zitten kletsen elkaar beter leren kennen, de koffie was heet en de stroopkoeken lekker.

 

Aangezien ik absoluut niet wist hoe dit uitdeuken in zijn werk gaat heb ik op mijn gemak zitten kijken hoe deze vakman dit uitvoert. Het was een genot om te ziet hoe hij de deukjes die wij allen hadden er op een perfecte manier eruit kreeg. De auto’s zien er weer perfect uit.

Nu nog wachten op de spuiter…… Helaas is deze niet gekomen. Jammer dan de volgende keer maar.

 

Het was een leuke en leerzame dag. Nieuwe mensen leren kennen en wat mij betreft een garagebedrijf waar ik in de toekomst onze auto’s in onderhoud wil hebben.

 

Bedankt. 

Jan Veldkamp

 

 

 

 

 

 

De vakman aan het werk en weer een tevreden eigenaar
De vakman aan het werk en weer een tevreden eigenaar

 

 

 

 

 

 

 

 

Vakman Gerard gaat met de spuit aan de slag.
Vakman Gerard gaat met de spuit aan de slag.