TIPS

Tip 1

 

Lekker met het dak open, de wind door je haren en af en toe het gaspedaal eens stevig aantikken. En in tunnels schakel je natuurlijk even terug om het geluid onder de motorkap eens goed te ervaren.

Een heerlijk gevoel, maar wist je dat bij snelheden rond de 120 kilometer per uur, je oren gemiddeld 100 decibel aan geluid te verwerken krijgen? En dat dit al bij een korte blootstelling schadelijk kan zijn. 

Met oordoppen voorkom je de kans op (blijvende) gehoorschade. De unieke filters houden de hoge tonen van de wind tegen, maar het geluid van de auto en het overige wegverkeer kun je nog wel horen. Met gehoorbeschermers kun je zonder nare suizingen in het oor blijven genieten van je cabriotochten.

 

kijk eens op de site van Alpine Hearing protection voor oorbeschermers.  

 

Alpine Hearing protection voor oorbeschermers
Alpine Hearing protection voor oorbeschermers

 

 

Tip 2

Papieren kentekenbewijs omwisselen? ja dat is mogelijk. kijk hiervoor op de site van het RDW 

 

Tip 3

 

Checklijst MX-5

Voor het aanschaffen van een gebruikte MX-5 

Tip 4

 

Verkeersregels veranderen vaak zonder dat wij het te weten of hebben het gemist.

Een opfriscursus van VVN kan geen kwaad.

 

Waarom een VVN Opfriscursus

 

Verkeersregels veranderen telkens een klein beetje. Dus ook nadat u uw rijbewijs heeft behaald. Nieuwe verkeersborden, snelheden, wegmarkeringen en bijvoorbeeld voorrangsregels.

 

Wist u dat veertig procent van de verkeersregels in de afgelopen vijftien jaar is aangepast?

Het is voor iedere automobilist daarom belangrijk om de veranderingen bij te houden. Test snel en eenvoudig of uw kennis up to date is.

 

Al meer dan 150.000 testers gingen u voor. Valt het tegen? Schrijft u in voor een gratis VVN Opfriscursus bij u in de buurt. Veel succes!

 

Test hier je kennis 

 

Tip 5

Wil je een link plaatsen naar je website, dan is dat mogelijk. Neem dan contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden. 

Wij willen als vrienden een website hebben zonder winstoogmerk en het moet leuk blijven. 

 

Tip 6

  

Als u aanwijzingen heeft dat de kentekenplaat/kentekenplaten gestolen is/zijn, adviseert de RDW aangifte te doen bij de politie van vermissing of diefstal van kentekenplaten. In het algemeen zal dat als er één kentekenplaat ontbreekt van een voertuig met twee kentekenplaten niet het geval zijn, maar wel als beide kentekenplaten weg zijn. U kunt de aangifte doen via internet en voor uw eigen administratie een document daarvan printen. 

 

Voor meer informatie over kentekenplaten kijk ook eens op de website van de RDW.

 


Tip 7

 Algemene gebruikstips softtop / Cabriokap                   bronvermelding: Cabrio Care Naarden 

 

Altijd een nieuw gemonteerde kap en achterruit (zowel in kunststof als in glas) minimaal 24 uur dicht laten, maar in ieder geval 200 km. Dit zorgt ervoor dat de kap zich 'aanpast' aan het frame en de auto, en de spanningen gelijk verdeelt over de kap.

Altijd uw kap dichtdoen, als u niet met de auto rijdt, en 's-nachts. Hierdoor behoudt de kap zijn vorm, het voorkomt het krimpen van de kap, het voorkomt scherpe blijvende vouwlijnen en het verlengt de levensduur van zowel kap als achterruit.

Altijd de instructies volgen van de bij uw auto meegeleverde handleiding. Zorg ervoor dat de ruimte waarin de kap opgevouwen wordt, geheel vrij is van objecten zoals handdoeken, paraplu's, caps, en andere gebruiksvoorwerpen. Zelfs op het oog onschuldige voorwerpen kunnen de cabriokap of de achterruit beschadigen door de plaats die zij innemen.

Altijd de kap eerst aan de voorzijde losmaken, voordat u de achterruit los ritst! Daarna, als de cabriokap dus zonder spanning is,kan de rits worden gebruikt. Enige uitzondering:  als de bij uw auto geleverde handleiding een andere volgorde opgeeft.

Altijd ervoor zorgen dat uw kap schoon blijft.

Altijd de kaphoes gebruiken. Als uw kap naar beneden ligt, kan zich gemakkelijk vuil verzamelen in alle plooien. Een kaphoes beschermt uw open kap tegen vuil van de weg, en voorkomt dat als u de kap dicht doet, u al het vuil over u heen krijgt. Verder houdt een kaphoes de softtop met het frame strak tegen elkaar, zodat er zo weinig mogelijk speling op de scharnierpunten kan ontstaan, en de stof zo weinig mogelijk slijt door wrijving op elkaar. 

Nooit uw kap openen als de temperatuur onder de 5° Celsius is.

Nooit uw kap open doen als deze nat is. Eerst er voor zorgen dat de kap droog is, door bijvoorbeeld 's-morgens eerst een stuk te rijden met de auto, en pas nadat de kap gedroogd is door de rijwind, de kap openen.

Nooit uw kaphoes en/of tonneaucover nat wegbergen. Altijd eerst droog maken, om verkleuring, schimmel etc. te voorkomen.

Altijd de kap, kaphoes en tonneaucover in de schaduw wassen, nooit in de directe zon.

Altijd de gehele kap schoonmaken: gedeeltelijk schoonmaken zou tot plaatselijke verkleuringen kunnen leiden.

Altijd de auto nat maken voordat u de kap gaat schoonmaken. Gebruik voor het schoonmaken van de kap een spons of een zachte borstel: een doek zou vezels kunnen achterlaten.

Na het schoonmaken van een kaphoes of een tonneaucover, deze monteren op de auto, zodat deze in de goede vorm droogt.

Nooit bleekmiddelen, agressieve middelen, schurende middelen, etc. gebruiken voor het schoonmaken van de kap.

Nooit heet water gebruiken voor het schoonmaken van uw cabrioletkap.

Nooit de kap openen als deze nog nat is. 

De cabrioletkap dient met water en zachte zeep te worden schoongemaakt. Als de cabrio dagelijks gebruikt wordt, is het aan te raden om iedere twee tot vier weken de cabrioletkap te wassen. Zachte zeep is bijvoorbeeld groene zeep, opgelost in water. Het wordt afgeraden om met uw auto door een wasstraat te rijden, omdat borstels en agressieve middelen uw kap kunnen beschadigen. Een wasstraat met lappen is minder schadelijk. U dient in ieder geval nooit was/wax op de kap te (laten) spuiten met een was/wax programma of anderszins. 

Om de 6 à 12 maanden is het handig om de cabriokap een extra schoonmaakbeurt te geven en hem te impregneren met RaggTopp Protectant om hem vuilafstotend te maken. Dit zorgt ervoor dat vuil minder snel aan de cabriokap zal hechten, en het zorgt er dus ook voor dat algengroei minder kans krijgt. Door de cabriokap te impregneren en deze dus vuilafstotend te maken, kunt u de cabriokap gemakkelijker schoon houden. Het werkt dus anders als tentenspray, dat vooral waterafstotend is. RaggTopp Protectant is vooral vuilafstotend, en nauwelijks waterafstotend.

 

Cabrio Care adviseert RaggTopp onderhoudsmiddelen. RaggTopp wordt ook geadviseerd door de firma Haartz, die aan de meeste automobielfabrikanten of hun toeleveranciers de cabriostoffen levert.  

 

Glazen ruiten

Glazen ruiten mogen alleen met water en schoonmaakmiddelen op waterbasis worden gereinigd. Wees voorzichtig met ruiten met achterruitverwarming: veeg alleen in de richting van de koperbanen over de ruit. Let op de stekerverbindingen: deze zijn kwetsbaar, breken makkelijk af, en mogen niet vochtig worden.

 

Plastic ruiten

Plastic ruiten dienen vaak te worden schoongemaakt. Zorg ervoor dat zand en vuil met veel water van de ruit wordt afgespoeld: daarna kunt u met veel water en zachte zeep (zoals groene zeep) de ruit verder schoonmaken. Gebruik een zachte doek, spons of poetskatoen. Maak van links naar rechts of van boven naar beneden schoon, nooit in een cirkel, omdat dan vuildeeltjes op de ruit blijven in plaats van eraf genomen worden. Als het ruitje op den duur minder doorzichtig wordt, mag incidenteel een speciaal polijstmiddel worden gebruikt. Cabrio Care verkoopt dit speciale polijstmiddel zowel in Naarden als in onze webshop. Verder dient u schurende middelen te vermijden, en in de winter nooit met een ijskrabber de ruit schoon te maken.