Wil je een gebruikte MX-5 aanschaffen?

 

Vertaling: Oorspronkelijke Auteur: Skip Cannon 

Het origineel kunt u vinden op www.miata.net 

 

 

Hierbij een aantal zaken waar je naar kunt kijken als je een gebruikte MX-5 of een Miata wilt aanschaffen. Wij spreken in deze checklijst alleen over de MX-5, maar lees ook Miata. Het is een behoorlijke lijst, maar de ervaring heeft laten zien dat de MX-5 een zeer betrouwbare auto is. Goed onderhoud is echter wel van groot belang. Hoe is hij onderhouden. Vraag bij het eerste contact met de eigenaar of de wagen schade heeft gehad. Wij gaan eens kijken. 

 

Maak dat je een goede zaklamp mee neemt, (kruiskop)schroevendraaier, een grondzeil of oude plaid om op te liggen tijdens het bekijken van de onderzijde van de auto. Neem ook iets mee om je handen schoon te maken. Heb je een kennis met verstand van auto’s neem die dan ook mee. Je kan ook contact opnemen met de MX-5 vrienden soms kunnen zij je helpen of advies geven.

 

Begin met de voorkant op de grond op je rug. Gebruik het grondzeil of plaid en steek je hoofd onder de voorbumper en kijk omhoog naar de structuur achter de bumper. Gebruik hiervoor de zaklamp.

Let op verbogen plaatwerk en het bewijs van overspuiten in de wielkasten en schroefveren. Let op eventueel ontbrekende onderdelen enz. 

Onder de wagen kijken wij naar sporen van olielekken, schokdemper lekkages en verbogen vering. Als bewijs van schade. Vraag aan de eigenaar of de wagen schade heeft gehad. Vaak begint de eigenaar daar zelf niet over. We willen liever een exemplaar die schadevrij is. 

 

Herhaal het bovenstaande voor de achterkant van de wagen. Controleer schokbrekers, kruiskoppelingen, differentieel, het uitlaatsysteem en het plaatwerk vóór de achterbumper. Kijk naar de aandrijfas en transmissie, op zoek naar lekken en verbogen onderdelen. Controleer de achterwielophanging op verbogen onderdelen, de bodemplaat, dorpels op roest en of het niet is ingedeukt. 

 

Met behulp van de zaklamp kijken we tussen de gaten in de wielen door naar de schijfremmen. Zijn de remblokken nog dik genoeg? Kijk naar de remschijven of deze niet zijn ingesleten. Vervangen kan duur zijn. 

 

Open de kofferbak en verwijder de binnenbekleding van de bagageruimte. De kleine ronde plastic plugjes komen makkelijk los als je een vingernagel gebruikt om het middenstuk eerst op te tillen en trek vervolgens de hele plug uit de bekleding. Kijk achter dit paneel naar de carrosserie, verbogen panelen, enz. 

 

Controleer in de ruimte van de krik op lekwater of roest. De buitenste beplating op deze plaats is niet beschermd en kan worden ingedeukt vanuit de kofferruimte. Hier kan je eventueel beschermpaneeltjes voor kopen. 

 

Controleer de accu aan de rechterkant in de bagageruimte. Vraag of hij is vervangen. Het moet een gesloten accu zijn op de originele accu staat  'Panasonic' op de zijkant en moet niet zijn vervangen door een lood-zuur (normale) accu. Controleer het gebied op zuurcorrosie. Als deze is vervangen door een lood-zuur accu, denk dan eens om de juiste accu er weer in te zetten. Op lange termijn kunnen de effecten van het zuur in de kofferbak duur zijn. De accu staat ook op en kunstofbeschermplaat en heeft de juiste ontluchting naar buiten toe. 

 

Interieur: Controleer op tekenen van ongewone slijtage. MX-5 interieurs zijn vrij robuust. De zwarte bekleding van de stoelen kan enigszins verbleken door de zon. Kijk naar slijtage van de bestuurdersstoel en dan vooral de rugleuning. Hier wrijf je met je achterkant steeds langs tijdens het in- en uitstappen. De stof of leer slijt hier door. 

Controleer de koppeling en rempedaal rubbers. Hoe versleten zien deze rubbers eruit voor het aantal kilometers dat op de teller staat? Check het serviceonderhoudsboekje en kijk naar notities die daarin zijn gemaakt. Vraag en zoek naar informatie om de kilometerstand te achterhalen. Denk b.v aan de Nationale autopas. Kijk naar de algehele conditie van het interieur. Vergelijk deze met andere aangeboden MX-5en. Is de wagen in originele staat en hoe hoort deze eruit te zien? 

Werkt alles zoals het behoort b.v schakelaars, bedieningshandels, elektrische ramen en verlichting. Is er sprake van een beveiligingscode voor de radio en is die erbij? Werkt de radio direct als je hem aanzet?

 

De cabriokap/softop: Inspecteer de softtop voorzichtig. Zoek slijtage vlekken op de onderzijde. Controleer de werking van de rits. ALTIJD eerst het dak ontgrendelen van de voorruit en til het dakje een beetje op voordat de rits wordt geopend. De spanning is er nu af.

 

Controleer het kunststof ruitje op krassen en bruine vlekken. Bij bruine verkleuring heeft het ruitje zijn beste tijd gehad en zal dof en ondoorzichtig worden en is aan vervanging toe. Open de softtop met een opengeritste achterruit en kijk of de kap makkelijk en soepel open gaat en niet wringt, klemt of piept. Doe vervolgens de kap weer dicht en sluit de rits van de achterruit alvorens de handels de sluiten. Onthou deze volgorde en leer ze je zelf aan. De zijruiten moeten omlaag zijn bij het sluiten van het dak. 

Is de softtop slecht of binnenkort aan vervanging toe? Neem dat mee in je onderhandeling in de prijs. Een nieuwe kap kost geld. 

 

Inspecteren van de carrosseriedelen. Zijn ze strak en passen de naden van het plaatwerk goed? Kijk langs de zijkanten van de auto in helder licht. Ziet u onregelmatigheden of andere tekenen van schadeherstel? Als het mogelijk is, controleer dan de lak onder tl-licht. 

Controleer de deurdrempel-gebieden op tekenen van roest. Kijk naar kleine belletjes in de verf. Als de auto metalen deurdorpellijsten heeft, vraag of je ze kunt en mag verwijderen om te zoeken naar roest. Kijk vooral bij de dorpels voor de achterwielen op roest. 

 

Hoe goed is de laklaag? Zien alle plaatwerkdelen er hetzelfde uit of is er verschil Qua kleur of glans? Bij afwijking vraag nogmaals naar eventuele schades en kijk ook eens bij de deurrubbers of pvc coating of er sprake is overspuiten. 

 

Onder de motorkap: Kijk voor algemene hygiëne, olielekkages en ontbrekende onderdelen en inspecteer de ruimte rondom de radiator en koplampen op ongevalschade. Zoek ook naar lekkende koelvloeistof. Vraag of de distributieriem is vervangen. Mazda schrijft 90.000 km voor. 

Vraag of de bougiekabels zijn vervangen en wanneer? Het beste is om de kabels te vervangen bij iedere 35.000 km dit om storingen te voorkomen. 

 

U kunt overwegen voor een compressie-controle als de auto een zeer hoge kilometerstand heeft en/of ongelijkmatig loopt. U kunt het zelf doen als je het gereedschap en een compressiemeter hebt of hiervoor een garage inschakelen tegen betaling. Als je een goed garagebedrijf kent en je hebt daar vertrouwen in, kan je ook heel de MX-5 laten controleren met technisch rapport. Vraag vooraf naar de kosten en maak goede afspraken hierover. 

 

Trek de oliepeilstok uit het motorblok. Controleer de olie op zichtbare verontreinigingen. Het moet schoon zijn. Hoe meer kilometers met de olie wordt gereden hoe donkerder de olie wordt. 

 

Als je metaaldeeltjes ziet fonkelen in de olie, stop dan met controle van de MX-5 en vertrek en zoek in dat geval een andere MX-5. Vraag wanneer de olie voor het laatst werd ververst. Vraag om inzage van de onderhoudsgegevens, vooral de tijdlijn van het olie verversen. Om de 5000 km is prima en 10 tot 12000 km is goed. Langere intervallen en geen onderhoud overzicht is niet zo goed. Als de eigenaar geen onderhoudsboekje kan laten zien, maar zegt regelmatig de olie te hebben ververst, dan moet u voor u zelf beslissen of u hem gelooft of niet. 

 

Als de auto voorzien is van een automatische transmissie, trek de peilstok en controleer de reinheid van de olie. Ruik aan de olie wanneer de transmissie heet is. Als het helemaal verbrand ruikt of als u sprankelend metalen deeltjes vindt, zoek dan een ander MX-5. 

Controleer de aandrijfriemen op scheuren en voor de hand liggende slijtage. Pak de waterpomppoelie met beide handen en draai heen en weer om te zien of er overmatige slijtage is. Doe voorzichtig; het zou heet kunnen zijn.

Inspecteer de rem- en koppelingsvloeistof reservoirs voor het juiste niveau en de kleur van de vloeistof. Als het erg donker en vies is hou dan rekening met kosten om de olie te vervangen. 

 

Plan voor je zelf een aantal euro's in voor reparaties in de toekomst en voor het verversen van de vloeistoffen zodra je de auto besluit te kopen. Controleer het stuurbekrachtiging reservoir op niveau en lekkages. Controleer de airconditioning compressor op olielekkages. 

 

Laat iemand de MX-5 starten, terwijl jij naar de uitlaatpijp kan kijken. Kijk naar de rook. In het algemeen: een witte wolk geeft water in de cilinders van een eventueel lekkende koppakking of gebarsten blok. Dit geldt vooral bij een koude motor. Zwarte rook duidt op olielekkage. Bij een warme of koude motor kan het lekken tussen de zuigers en de cilinderwanden. Bij te veel witte of zwarte rook de eigenaar een hand geven en beleefd vertrekken. 

 

Ga terug naar de voorkant en luister naar de motor. Luister naar tikken en ongewone geluiden. Als je niet bekend bent met de geluiden laat dan je deskundige naar de motor luisteren. 

 

Luister naar de geluiden als je de airco (compressor) aanzet. Luid kloppen betekent waarschijnlijk vervanging van de compressor. Piepende geluiden in het algemeen betekenen de riem te los. Sommige MX-5en A / C fluiten een beetje en dat is in het algemeen geen probleem. Controleer of de A / C koude lucht blaast. Op een warme dag, moet je koude lucht in de ventilatieopeningen binnen 30 seconden voelen. Als het veel langer duurt, kan er een koudemiddel lek zijn en op te lossen met een aanvulling van R12 / R134a. 

 

Zodra de motor is opgewarmd geef dan geleidelijk wat meer gas en luister naar eventuele tikkende geluiden, die zich voordoen bij bepaalde toerentallen en weer geleidelijk verdwijnen. Vroege tekenen van slijtage van de lagers. Draait de motor mooi stationair en soepel zonder te schudden? 

 

Er zijn meldingen van krukassen uit de jaren 1990, evenals een aantal van 1991. Het is bijna onmogelijk om deze te controleren op het kraken van de krukas, zonder de boel uit elkaar te nemen. Maar u kunt de krukaspoelie inspecteren om te zien of deze wiebelt wanneer de motor draait. Dit kan een versleten spiebaan aangeven. 

 

De testrit: Begin met het dak, ramen dicht en de radio uit. Dit minimaliseert het windgeruis en kunt u de mechanische geluiden beter te horen. Nogmaals, als je niet bekend bent met deze geluiden, neem uw deskundige vriend of kennis mee.

 

De MX-5  is een tamelijk luidruchtige auto met het dak gesloten. Bij een geopend dak zal het windgeruis de mechanische geluiden overstemmen. Hoort u een zoemend geluid aan de achterkant? Dat is meestal afkomstig van de banden. 

 

Luister naar het geluid van droge lagers of versleten lagers.  Als het geluid verandert met de wegsnelheid, maar niet met het toerental, zijn het waarschijnlijk de achterwiel lagers of het differentieel. Luister naar de geluiden van de transmissie tijdens het schakelen. Een hoge janktoon in één of meer versnellingen kan wijzen op slechte lagers in de transmissie. Zorg ervoor dat u de achteruit versnelling ook probeert.

 

Zet de MX-5 stevig op de handrem. De handrem gaat niet meer dan 8 cm omhoog. Als de handrem stopt met tijdens het aanhalen is deze niet goed afgesteld of zijn de remblokken versleten. Zet de MX-5 eens op de handrem en probeer weg te rijden. Is de rem goed? 

 

Werkt de koppeling goed en slipt deze niet? Pak tijdens het rijden eens meerdere malen alle versnellingen. Voel en luister tijdens het opschakelen en terugschakelen of je vreemde geluiden hoort of weerstand voelt. Dit kan duiden op slecht werkende synchromeshes in de versnellingsbak. 

 

Rijdt de MX-5 goed en vergelijk hem eens met andere MX-5en. Trekt hij goed op?

Remt hij goed? Als je remt spoort hij dan in een recht lijn? Trilt hij als je remt? Bij trilling tijdens het remmen kan dat een teken zijn van kromme remschijven. Voelt het rempedaal stevig aan?

 

Maak op een verlaten weg of grote parkeerplaats een paar korte bochten naar links en naar rechts. Voelt de MX-5 stevig en stabiel aan en hoe gedraagt de carrosserie zich?

 

Zoek een rustig weg op en geef bij ongeveer 25 km/h in de 1e versnelling meerdere malen gas. Heb je het gevoel of hoor je enige speling in de aandrijving? 

Rij ongeveer 65/70 km/h in de 5e versnelling en trap de koppeling in, verhoog het toerental ongeveer met 2000 tpm en laat het koppelingspedaal snel opkomen. Als de motor gelijk terugkeert naar het oorspronkelijke toerental dan is de koppeling waarschijnlijk goed. Als het toerental langzaam terug gaat naar het oorspronkelijke toerental dan zijn vermoedelijk de koppelingsplaten zo goed als versleten. Deze moeten binnenkort worden vervangen. 

 

Let op trillingen aan de voor en achterzijde met een snelheid tussen 90 en 110 km/u.

De MX-5 moet rustig en stabiel over hobbels rijden en moet niet gaan dwalen of zoeken. Let vooral op de achterwiel ophanging. 

 

Kijk of tijdens het rijden met veel optrekken en afremmen de MX-5 niet gaat stotteren of sputteren of dat de motor gaat inhouden. Dit zou een aanwijzing kunnen zijn dat de bougiekabels vervangen moeten worden, of erger. 

 

Hoor je tijdens het rijden water klotsen in de dorpels, dan zijn de gaatjes ter hoogte van de krikpunten onder de wagen verstopt. 4 Gaatjes aan iedere zijde. Met een tie-wrap even doorprikken. Met een kunststof tie-wrap beschadig je geen coating. Kijk gelijk even naar de afwatering van de softtop. Deze gaatjes bevinden zich onder het frame van het dak ter hoogte van de veiligheidsgordels. Een stuk coaxkabel doet wonderen. Wel van boven doorvoeren en onder de wagen eruit trekken. Niet terugtrekken. 

 

Samenvatting: Al met al is de MX-5 een goed gebouwde, soliede auto met een uitstekende onderhoud programma. Als de auto goed onderhoud heeft gehad, zal je er veel plezier aan beleven. Als u vermoedt dat de auto geen goede zorg heeft gehad, pas dan op en zoek een andere. Eigenlijk hebben de MX-5en weinig problemen.

Controleer ook de webpagina www.Miata.net (Tips) van de garage waar alle slijtage / onderhoud / problemen / geluiden enz, worden besproken of neem contact op met onze eigen club via www.mx5vrienden.nl 

 

Ververs regelmatig de motorolie. Controleer en vervang de filters olie,lucht en brandstof indien nodig. 

 

Als de antivries niet is ververst, veranderen en gebruik een 50-50 mix van een goede kwaliteit antivries en gedestilleerd water. 

 

Als de auto een hoge kilometerstand heeft, overweeg dan het vervangen van de transmissie en differentieel olie. Het zou ook een goed idee zijn om de remvloeistof te vervangen, vooral als ze donker en vies is

 

Voer onderhoud uit naar de handleiding van Mazda. Als de distributieriem niet is vervangen en ligt bij 90.000 km of is 8 jaar oud doe het nu. 

Schoon en gedetailleerd de weg op en zet hem eens goed in de was. 

 

Veel plezier met je MX-5.

 

 

 

 

 

 

Kijk ook eens bij te Koop op onze site